божественная литургия в день памяти святых царственных страстотерпцев
Подвиг Царственных страстотерпцев
Проповедь на ночной литургии. Неслучайно мы свершили Божественную литургию под покровом темноты. Обступающая со всех сторон тьма символизирует нравственное состояние жителей России в те страшные годы.
И справедливо сказать, после пролития крови помазанника Божия ночь опустилась на русское царство, ночь объяла умы и сердца миллионов людей. Ночь богоотступления, боговраждебности, гордыни, отречения от заветов веры и отцов, нарушения клятвы верности, принесенной некогда (в 1613 году) русским народом Богу, Церкви, помазаннику Божию. Вот почему во многих храмах свершается сегодня ночью служба Царственным Страстотерпцам, а в некоторых обителях держат пост в знак скорби и сетования. Потому что, хотим мы этого или нет, но весь XX век прошёл как будто в ночи, в сумерках, и светать на Руси стало недавно. Именно тогда, когда наша Мать Церковь, вслед за русским зарубежьем, прославила последнего Государя и членов его Семьи. Светать стало тогда, когда патриарх Алексий II – пресса, конечно, не заметила этого, но церковные люди заметили – от лица русского народа покаялся перед памятью Государя за свершенное, пусть и чужими, инородческими руками, злодеяние, за грехи богооступления и противления.
И вот эта ночь действительно ощущалась теми, кто родился во второй половине XX столетия. Многие знают, что это зловещее место – Ипатьевский дом – в течение многих десятилетий встречал пионеров, школьников, экскурсии, страшными словами, начертанными на фронтоне здания. Там висел плакат, в котором говорилось, что народ свершил здесь возмездие над Николаем «кровавым».
И, конечно, над этим местом, с одной стороны, всегда реяли ангелы Господни. Господь, как всеведущий, безусловно, уже тогда знал, что в знак раскаяния нашего народа пред памятью предков на этом месте встанет величественный Храм на Крови. Но шныряли там и демоны, потому что из уст и взрослых, и юных срывались насмешки, ругательства, брань, тем более ужасные и кощунственные, чем глубже было неведение и старых, и молодых в отношении истории России и истории последнего царствования.
И Царская Семья чувствовала, как сгущаются сумерки над Россией. Может быть, главный их подвиг заключался в том, что ни он, Государь, ни его царственная супруга, ни дети, льнувшие к родителям, не сломились, не отчаялись, не махнули рукой: да зачем нам всё это? Когда хаос под ногами шевелится, говоря словами поэта; когда люди действительно заразились тем вирусом, о котором писал Федор Михайлович Достоевский в своих вещих произведениях. И жить в этой почти что кромешной тьме, не видя исторической перспективы, находиться словно в тумане миазмов гордости, богохульства, ненависти, злобы, убийственных намерений, исходивших не только из сердец грубой стражи, но и сановников, предателей-генералов, своими руками устроивших падение России, – это, конечно, великий подвиг и великое крестоношение.
И сегодня память Царственных Страстотерпцев – это уже не нечто безысходное, страшное, трагическое и безумное, нечто, что повергло Русь в хаос и самоуничтожение, но это действительно Пасха. Особенно она очевидна сейчас там, в Храме на Крови, на Ганиной яме, куда, несмотря на все сложности нашего времени, устремился народ со всех уголков земли. И мы можем, без сомнения, почитать себя счастливыми, потому что Господь даёт нам возможность предстоять Царской Семье, свершать Божественную Евхаристию, готовиться к причащению Святых Христовых Таин. Почитаем себя счастливыми и потому, что нынче Россия, молитвами тех, кто её любил и за неё пострадал, встаёт с колен; не раздробляется, а собирается и собрана в лице своих сынов и дочерей в Божиих храмах, свершающих сегодня светлую память Царственных Страстотерпцев.
Божественная литургия в день памяти святых царственных страстотерпцев
На велицей вечерне.
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры на 8, глас 2-й.
Подобен: Егда от древа:
Егда на царство российское венчашеся, помазанниче Николае, / тогда усердно молился еси: / Владыко и Господи мой, / настави мя в деле, на неже послал мя еси, / да будет со мною премудрость Твоя, / да разумею, что есть угодно пред очима Твоима, / и в день суда Твоего непостыдно воздам Тебе слово. / темже не о славе земной попечение имел еси, / но паче о славе небесней.
Егда на святей руси / тяжкаго испытания время наста, / тогда ты, страстотерпче святый Николае, / молился еси о спасении ея, / и се, явися икона Заступницы Державныя, / яко знамение приятия власти, / на Пречистеи руце Царицы и Владычицы. / Темже Россиа, / аще и властию безбожных угнетена бысть, / предстательством Девы Богородицы / и молитвами твоими сохранися.
Егда мнози беззаконницы и вожди людстии / восхотеша востати на веру, Царя и Отечество, / тогда ты, богомудре страстотерпче Николае, / болезновал еси о народе твоему / и, каинова братоубийства в державе своей нзбегнути хотя, / власть земную, славу и почесть оставил еси, / все упование возлагая на Бога. / Темже ныне, предстоя престолу Царя царствующих, / молися о державе российстей / и спасении душ наших.
Егда наста гонение, / заточение и поношение, / тогда твердую веру, / надежду на Бога, чистейшую любовь, / терпение же и всепрощение показасте, / святии Царственнии страстотерпцы, / творяще кротко молитвы за враги. / Велие на земли благочестие ваше, / велия на небесех слава ваша.
Ины стихиры, глас 6-й.
Подобен: Все отложивше:
Все упование на Бога возложивше, / святии Царственнии страстотерпцы, / образ терпения и страдания / всей земли российстей явистеся. /
Вы бо, молящеся о мучителех, / клевету, узы и изгнание, / глумление, насмеяние и оболгание, / убиение и телес поругание / мужественне претерпели есте. / Сего ради вас присно прославляем.
Все благочестие твое во Христе бысть, / святая мученице Царице Александро российская, / пришла бо еси от лютеровы веры к православию, / егоже восприяла еси всем сердцем твоим, / возлюбивши молитву, / храм Божий и святых отец учения, / и, яко мати добронравная, / во благочестии возрастила еси чада твоя, / и тая уготовала еси в непорочную жертву за Христа. /
Сего ради тя присно прославляем.
Плод благославен / молитв саровскаго чудотворца / и чаемый наследник Царственных родителей быв, / надежда, слава и упование России / в радость людем православным явился еси, / святый Царевичу Алексие. / Божиим же промышлением / многия скорби и недуги / измлада безропотно терпел еси / и, яко агнец непорочный, / убиение от злочестивых приял еси, / ныне же ликуеши, яко наследник Царствия Небеснаго. / Сего ради тя присно ублажаем.
Дщери Царевы, / святыя мученицы девы, / истинныя невесты Христовы, / Ольго, Татиано, Марие и Анастасие, / вы, яко мудрыя евангельския девы, / елей милосердия / в душах присно хранящия, / страждущым, нищым и болящым / усердно послужили есте / и, за гонящыя вас / даже до смерти Господа молящыя, / в чертозех Жениха Небеснаго вселилися есте. / Сего ради вас присно ублажаем.
Союзом любве Христовы связуеми, / седмочисленнии Царственнии страстотерпцы, / поношения и убиения не убоявшеся, / первии, яко новомученицы, / за Русь святую от безбожных пострадасте / и образ исповедничества и ревности по Бозе / верным людем показасте. / Темже, земли русския / покровителие неусыпаемии явлышеся, / триединаго Бога непрестанно молите / о спасении Отечества нашего / и всех с любовию вас почитающих.
Кто тебе не ублажит, Пресвятая Дево; / кто ли не воспоет Твоего Причистаго Рождества; / безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, / Тойже от Тебе Чистыя пройде, / неизреченно воплощься, / естеством
Бог Сый / и естеством быв человек нас ради, / не во двою лицу разделяемый, / но во двою естеству неслитно познаваемый. /
Того моли, Чистая, Всеблаженная, / помиловатися душам нашым.
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Премудрости соломоновы чтение [глава 3]:
Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очию безумных умрети, и вменися озлобление исход их, и еже от нас шествие сокрушение: они же суть в мире. Ибо перед лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено: и вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут, яко Бог искуси их и обрете их достойны себе: яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют, и яко искры по стеблию потекут: судят языком и обладают людьми, и воцарится в них Господь во веки. Надеющиися Нань уразумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему, яко благодать и милость в преподобных Его и посещение во избранных Его.
Царств третиих чтение [главы 8 и 9]:
Пророчества Исаиина чтение [главы 61 и 62]:
Дух Господень на мне, егоже ради помаза мя, благовестити нищым посла мя, исцелити сокрушенныя сердцем, проповедати пленником отпущение и слепым прозрение, нарещи лето Господне приятно и день воздаяния; утешити вся плачущыя, дати плачущым Сиона славу вместо пепела, помазание веселия плачущым, украшения славы вместо духа уныния, и нарекутся родове правды, насаждение Господне во славу. Да возрадуется душа моя о Господе: облече бо мя в ризу спасения и одеждею веселия одея мя: яко на жениха, возложи на мя венец, и, яко невесту, украси мя красотою. И яко земля, растящая цвет свой, и яко вертоград семена своя прозябает, тако возрастит Господь, Господь правду и веселие пред всеми языки. Сиона ради не умолчу и Иерусалима ради не попущу, дондеже изыдет, яко свет, правда моя и спасение мое, яко светило, разжжется. И узрят языцы правду Твою, и царие славу Твою, и прозовут Тя именем новым, имже Господь наименует е. И будеши венец доброты в руце Господни и диадима царствия в руце Бога твоего. И не прозовешися ктому оставлен, и земля твоя ктому не наречется пуста: тебе бо прозовется воля моя, и земля твоя вселенная: яко благоволи Господь в тебе, и земля твоя вкупе населится. И якоже живяй юноша с девою, тако поживут сынове твои с тобою: и будет якоже радуется жених о невесте, тако возрадуется Господь о тебе.
На литии стихиры, глас 4-й:
Совети Божии / не суть яко совети человечестии, / глаголет Господь Вседержитель, / оваго бо смиряет, оваго же возносит, / оваго же мертвит и оваго живит, / возставляет от земли убога / и престол славы дает ему. / Сего ради призре Господь / на смирение возлюбленнаго помазанника своего Николаа / и жива в небесных обителех содела его, / яко да молится о спасении людей своих.
Егда прииде година лютая / и область темная объят землю российскую, / тогда явишася избиеннии за слово Божие. / Ты же, Царю мучениче, / яко начаток страстотерпцев новых, / с Боголюбивою Царицею, / Царственными чада и верными слугами твоими / любовию взывал еси: / приидите, принесем себе Богу в жертву живую / и тако веру православную свидетельствуим, / да Царствия Небеснаго сподобимся.
И ныне, Богородичен:
Богородице, Ты еси лоза истинная, / возрастившая нам плод живота, / Тебе молимся, / молися, Владычице, / с новомученики и Царственными страстотерпцы, / помиловати душы наша.
На стиховне стихиры, глас 5-й:
Радуйся, Царю Николае, / помазанниче Божий, / российския державы хранителю / и веры православныя благочестивый ревнителю, / о мире всего мира попечителю, / заблуждших истинный вразумителю, / скорбящих, алчущих и страждущих утешителю, / молитвенниче о всех теплейший, / ныне к тебе прибегаем, / Божий угодниче и жертво всеусердная, / моли спастися душам нашым.
Стих: Вознесох избраннаго / от людей моих.
Радуйся, Царю Николае, / Богом от рождества на мучение вольное посвященный / и, якоже Иов многострадальный, / праведность во страдании явивый, / ныне же с Небесным Царем царствуяй, / молися о державе российстей / и спасении душ наших.
Стих: Елеем святым моим / помазах его.
Радуйся, страстотерпче Николае, / славо и красото российских царей и князей, / якоже святии страстотерпцы и мученицы / Борис, Глеб и Андрей, / от ближних твоих предан быв, / убиение от клятвопреступников безбожных приял еси, / ныне же молишися о прощении врагов твоих / и спасении душ наших.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
Мучениче Царю Николае, / от юности Царя славы возлюбил еси, / да ему до смерти последуеши, / якоже Церковь проповедует: / слава Христа Бога / Крест и Воскресение. / Ныне же славу Небесную от Христа приемый, / приими и земное прославление / и моли спастися душам нашым.
И ныне, глас и подобен тойже:
О, преславнаго чудесе! / Небесе и земли Царица, / от святых сродников наших умоляемая, / до ныне землю русскую покрывает / и Лика Своего изображении милостивно обогащает. / О Владычице Державная! / Не престани и на будущее время / во утверждение на Руси православия милости и чудеса изливати до века. Аминь.
На Бог Господь: тропарь страстотерпцем дважды.
Слава, и ныне: Богородичен, глас 4:
Еже от века утаенное / и ангелом несведомое таинство: / Тобою, Богородице сущым на земли явися Бог, / в неслитном соединении воплощаем, / и Крест волею нас ради восприим, / имже воскресив первозданнаго, / спасе от смерти душы наша,
По 1-м стихословии седален, глас 8.
Подобен: Повеленное тайно.
Попечение имел еси о вере православней, боговенчанный Царю Николае, от апостол церкви нашей преданней, разумея ей быти российстей земли утверждением,
Слава, и ныне, Богородичен:
В поношении и обдержании языков есмы, вси бо преогорчихом Сына Твоего, и той посети ны прещением своим, но умоли Дево Пречистая, от Тебе рождшагося, аще не до конца прогневался есть, да простит и помилует страну российскую.
По 2-м стихословии седален, глас 8.
Егда богоборцы мучителие заточиша тя с Царицею, Чады и верными слугами твоими, тогда взывал еси псаломски: помяни, Господи, Давида и всю кротость его. И послан бысть тебе, царю Николае, кроткому и
сми ренному сердцем, венец мученическии, яко же святым Борису, Глебу и Андрею. Моли спастися душам нашым.
Слава, и ныне, Богородичен:
Востани, Владычице Державная, и облечется Русь Святая в крепость свою, и вода желчная от полыни будет нам яко мед, да напитаемся теснотами, яже от зиждителя суть, и восхвалим державу твою.
Величаем вас, / святии Царственнии страстотерпцы, / и чтим честная страдания ваша, / яже за Христа / претерпели есте,
а. Бог нам прибежище и сила,
б. Помощник в скорбех, обретших ны зело,
а. Сего ради не убоимся, внегда смущается земля.
б. Боже, кто уподобится Тебе, да не премолчиши, ниже укротиши, Боже.
а. Яко се врази твои возшумиша, и ненавидящии тя воздвигоша главу.
б. На люди твоя лукавноваша волею и совещаша на святыя твоя.
а. Положиша трупия рабов твоих брашно птицам небесным,
б. Плоти преподобных твоих зверем земным.
а. Пролияша кровь их, яко воду.
б. Яко Тебе ради умерщвляемы есмы весь день,
а. Вменихомся яко овцы заколения.
б. Положил еси нас в притчу во языцех,
а. И бых язвен весь день,
б. Разжегл еси ны, якоже разжизается сребро.
а. Проидохом сквозе огнь и воду, и извел еси нас в покой.
б. Веселитеся о Господе и радуйтеся, праведнии.
а. Яко Господь в роде праведных.
б. И наследие их в веке будет.
а. Воззваша праведнии, и Господь услышал их.
б. Свет возсия праведнику, и правым сердцем веселие.
а. Память вечную будет праведник.
к. Святым, иже суть на земли Его, удиви Господь вся хотения Своя в них.
а. Дивен Бог во святых своих.
в. Прведник, яко финикс, процветет: яко кедр, иже в Ливане, умножится.
а. Возвеселится праведник о Господе и уповает на Него:
в. И похвалятся вси правии сердцем.
Слава, и ныне. Аллилуиа [трижды].
По полиелеи седален, глас 3:
Днесь Царственнии страстотерпцы российстии предстоят Царю царствующих и Господу господствующих и с Державною Владычицею непрестанно молят Бога: спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, страну нашу российскую помилуй, Милостиве Вседержителю, во веки веков. Аминь.
Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:
Вострубим трубою песней, воспоим согласно Царице Богородице: радуйся, Заступнице Усердная, благоволением Твоим отечество наше от лет древннх покрывающая и благодать тому источающая. Темже, тобою хвалящеся, глаголем : Твои бо есмы раби, да не постыдимся.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.
Пролияша кровь их, / яко воду.
Стих: Вменихомся яко овцы заколения.
Евангелие от Матфея, зач. 36
Cлава: Молитвами Царственных страстотерпец, Милостиве, очисти:
И ныне: Молитвами Богородицы:
По 50-м Псалме стихира, глас 6:
Страстотерпче Христов, / Царю Николае, / по имеии твоему житие твое. / Сего ради врази твои / не возмогша сокрыти славу твою. / Кроток бысть и молчалив во страданиих твоих, / прося не мстити за себе. / Житие твое оклеветано бысть, / кончина же твоя с мученики святыми славна. / Моли о душах наших.
Канон Царственных страстотерпец, глас 6.
Ирмос: Волною морскою / скрывшаго древле / гонителя мучителя / под землею скрыша спасенных отроцы: / но мы, яко отроковицы, /Господеви поим, / славно бо прославися.
Припев: Святии Царственнии страстотерпцы молите Бога о нас.
Венценосче Николае, вкупе с мученическими лики, Царицею,Чады и слугами, предстояще у Престола Христова, просвещение нам даруйте, озаряющее душ наших омрачение и нечувствие, яко да восхвалим радостно вашу блаженную память.
Ныне проречение саровскаго старца, яко прославльшаго мя прославит Бог, исполнися, прослави бо церковь русская Царственнаго страстотерпца. Темже вкупе с преподобным молится, во еже стяжати нам Благодать Святаго Духа.
Сердце Царево в руце Божией, глаголет Господь. Ты же, истинный помазанниче и слуго Господень, благоговейне рекл еси: не токмо жизнь моя, но и путие страны российския в руце Господней суть.
Богородичен: Ты еси крепость наша, ты еси похвала и радование, предстательница непобедимая и покров державный страны российския, Пресвятая Богородице с Царственными страстотерпцы и новомученики моли спасти рабы твоя.
Ирмос: Тебе, на водах / повесившаго всю землю неодержимо, / тварь видевши на лобнем висима, / ужасом многим содрогашеся, / несть свят, / разве тебе, Господи, взывающи.
Поругание и разорение земли своея от безбожных видя, благочестивый Царю, плакася из глубины сердечныя, яко пророк Иеремиа, горце стеня и моляся за люди согрешившыя: Милостиве Господи, не остави их, оставльших мя.
На земли алкал и жаждал еси правды Божия, за нюже душу кротце положил еси.
Праведне Николае, обаче в горнем Царствии, насытился еси, идеже пребываеши вовеки.
Врачевания и чудеса точите, святии страстотерпцы, людем, верою к вам притекающым, темже печаль нашу на радосгь преложите молитвами вашими.
Богородичен: Прибежище, вышший покров Тя имамы, Благословенная Мати Божия, Твоею помощи сохрани и заступи нас, всепетая.
Егда мнози от сродник наших отступиша от Бога, отвратишася Божиих заповедей и восташа на Господа и помазанника Его, тогда гнев Божий на землю русскую прииде, изсяче любы многих. Пролияся кровь братий наших, расточишася людие российстии по всему лицу земли, храми наши поруганию предашася, глади, нашествия, иноплеменник постигоша ны, и быхом в посмеяние языков. Мы же, разумеюще сие, с сокрушением сердца в покаянии зовем: прости и помилуй нас, Господи, по велицей Милости Твоей, очисти беззакония наша и подаждь страждущей стране российстей предстательством Царственных страстотерпец прощение грехов, мир и велию милость.
Слава, и ныне, Богородичен:
Умоли, Милосердая Мати Света, Сына Твоего и Бога нашего еже возставити державу нашу православную, сохранити ю в мире и благоденствии, избавити ны от междоусобныя брани, укрепити святую церковь и оградити ю от неверия, раскола и ересей.
Ирмос: На Кресте твое божественное истощание / провидя, Аввакум, ужасся, вопияше: / ты сильных пресекл еси державу, блаже, / приобщаяся сущым во аде, / яко всесилен.
Нищетою духовною обогатился еси, святе Николае, и сотвори тя Господь достойна не токмо земнаго, но и Небеснаго Царствия.
Скорбию обдержим бысть, венценосче Николае, зря ослепление народа твоего, отрекшагося от Царя Небеснаго, такожде же и земнаго.
Мужественне возложив упование на Бога в мнгострадальнем земнем служении твоем, якоже Иов иногда, сторицею воздаяние приял еси на небесех, идеже ныне наслаждаешися Царственный мучениче.
Богородичен: Милосердия двери, Благословенная Богородице, отверзи нам, да избавимся от бед и озлобления нашего, во еже пети Тебе непрестанно: Ты еси спасение рода христианскаго.
Ирмос: Богоявления Твоего, Христе, / к нам милостивно бывшаго, / Исаиа, свет видев неве черний, / из нощи утреневав, взываше: / воскреснут мертвии, / и востанут сущии во гробех, / и вси земнороднии возрадуются.
Миротворец яавился еси, Царю Николае святый, неся мир миру, спасая и защищая тысящы во Отечестве твоем и в иных странах, сего ради сын Божий, по слову Господню, нареклся еси.
Изгнание, поношеие, гонение и всяк глагол ложный, на вы реченный, претерпесте, святии Царственнии мученицы. Радуйтеся убо и веселитеся, яко мзду вашу на небеси нриясте.
Служителие беззакония тайнаго, венец терновный сплетше, возложиша на тя, царственная главо, обаче дерзостная дела их погибоша яве.
Богородичен: В тину грехов впали есмы, и люте потопи ны буря прегрешений. Но яко рождшая Спаса, Владычице, призри на ны, рабы Твоя, и избави от страстей душетленных.
Ирмос: Ять бысть, / но не удержан в персех китовых Иона: / твой бо образ нося, страдавшаго и погребению давшагося, / яко от чертога, от зверя изыде. / приглашаше же кустодии: / хранящии сутная и ложная, / милость сию оставили есте.
Всем православным заступником был еси, богоизбранный Николае, народом словенским защиту благую являяй и, яко брат брату, помогай.
О сыне верный святыя церкве! Ты ревнитель прославления святых явился еси, храмов созидатель, святых обителей благоукраситель, святыя земли и горы афонския благотворитель, просвещения православнаго попечитель и монашества покровитель.
В житии вашем и в делех любве образ христианом бысте, боговенчаннии Царие Николае и Александро, полагасте бо во глдаву угла камень, Христа, Бога нашего.
Бородичен: К тебе прибегаем, Царице Державней, верных покрове, на тя надежду возлагаем спасения нашего, Пресвятая Владычице Богородице, не презри нас.
Славою и богатством благочестия сияющии, / багряницею многоценною н венцем украшеннии, / милостию и правдою в житии просиявшии, / веру, надежду и любовь к Богу до конца явили есте. / К вам, яко покровителем нашым милостивым, / с любовию благодарне вопием: / радуйтеся, Царственнии страстотерпцы, / за Русь святую пред Богом усерднии молитвенницы.
Ирмос: Неизреченное чудо! / в пещи избавивый пребодобныя отроки из пламене / во гробе мертв, бездыханен полагается / во спасение нас, поющих: / Избавнтелю Боже, / блгословен еси.
Яко присных ваших, недужных воинов чадолюбие посещасте, Царственнии мученицы, и с любовию их утешасте, места же их упокоения слезами вашими орошасте.
Вы есте образ супружества добродетельнаго и детей воспитания благочестиваго, святии Царие Николае и Александро. Дом ваш яко цветник духовный соделавше, на небесех ныне вкупе со чады ликуете,
На высоте славы человеческия пребывая, о небесных присно помышлял еси, Царю Николае, аможе устремися душа твоя святая.
Бородичен: Всесвятая Владычице, оживи ум наш, умерщвленный страстьми многими, и укрепи ны богоугодная творити, да величаем Тя яко заступницу рода христианскаго.
Ирмос: Ужасиися, бояйся, небо / и да подвижатся основания земли, / се бо в мертвецех вменяется в вышних живый / н во гроб мал странноприемлется. / Егоже, отроцы, благословите, / священницы воспойте, / людие, превозносите во вся веки.
Егда угодницы Божии предрекоша вам путь мученически, якоже Павлу пророк агав, вы, Царственнии страстотерпцы, не уклонистеся ни одесную ни ошуюю, но мужественне проидосте его, взирающе на совершителя веры Иисуса Христа.
Во страданиих ваших, страстотерпцы святии, не отвергостеся пути, истины и живота, Христа Бога нашего, не устрашистеся богоборцев, но в терпении шествовасте царским путем в жизнь вечную.
Увы нам, Отеческия заветы поправшым, от обета верностн Царскому роду, Церковию Святою благословенному, отступльшым и тако от пути Божия отлучившымся. Прости нас, Господи, за вся сия содеянная и помилуй молитвами святых страстотерпец.
Богородичен: Заступницу нашу Тя вемы, Богородице, непрестанно бо о нас молишися, во еже покаятися и исправитися нам, упование и прибежище душ наших.
Ирмос: Не рыдай мене, Мати, / зрящи во гробе, / егоже во чреве без семене зачала еси, Сына: / восстану бо и прославлюся / н вознесу со славою непрестанно, яко бог, / верою н любовию тя величающыя.
Да воскреснет Русь Святая молитвами Царственных страстотерпец и новомученик Твоих, Господи, и да расточатся вси врази ея вскоре, и от лица ея да бежат вси ненавидящии ю отныне и до века.
Все упование на Господа возложи, державный Царь на. Такожде и мы со упованием Господу помолимся, да укрепит Он молитвами Богородицы и Царственнаго страстотерпца страну нашу в православии и спасет душы наша.
Яко достойное пение приимите, святии страстотерпцы, малое моление сие и, якоже Христос прият вдовицы две лепте, не возгнушайтеся нас, оканных,страстьми обуреваемых, убогих чтителей и служителей ваших.
Богородичен: Державным Твоим Покровом,Чистая, рабы твоя сохрани вся невредимы: Тя бо едину имамы прибежище в нуждах, утешешение в скорбех и победу во бранех наших.
Невечернему свету предстояще, страстотерпцы святии Царственнии, с мученическими лики, во испытаниих не оставляйте ны молитвами вашими.
Слава,и ныне, богороднчен:
Рождшая Свет незаходимый, просвещающий седящих во тьме неведения и прелести, озари и нас, грешных, Светом Сына Твоего.
На хвалитех стихиры на 4, глас 8.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
О, преславнаго чудесе! / Святии Царственнии страстотерпцы седмочисленнии / в годину страданий за Христа / сохраниша любовь и верность Ему, / друг друга тяготы носяще / и тако исполняюще закон Его, / сего ради ныне на небеси царствуют / и дерзновенно молятся / о спасении душ наших.
О, боговенчанный Царю Николае, / славный слуго Святыя Церкве, / хранителю ея и защитителю, / избранный Богом ея покровителю, / великаго Иустиниана подобниче, / вонми гласу моления нашего, / прости, защити и укрепи / заблуждших чад твоих, / да верою и любовию прославим прославльшаго тя.
О, преславнаго чудесе! / Святая мученица Александра, / в горцем заточении от богоборцев бывши / и чающи смерти за Христа, / вкупе с четверицею дев мудрых, дщерей своих, / се, Жених грядет, глагола./ Уготовим светильники своя, / да внидем в чертог Его / и облецемся вси одеждею славы Его.
О, благоверный Царевичу Алексие, / во смирении сердца ты глаголал еси: / внегда мне царствовати, / да не обрящутся нищии и убозии. / Егда же крестным путем жития твоего/ и мученическою твоею кончиною/ в Царство Небесное возшел еси / идеже имея дерзновение велие, / молишися о всех, требующих твоея помощи.
О святая седмерице Царственных страстотерпец, / Христова похвало и славо! / Соизволением Отца Безначальнаго, / совершением Сына Единороднаго / и содействием Святаго Духа / мученицы за веру показастеся / и Царствия Божия причастницы соделастеся. / Приимите покаяиие наше / и молите Триединаго Бога / страну нашу российскую / в православии и едипомыслии неколеблему сохранити / и спасти душы наша.
Подобен: О. преславнаго чудесе:
О, преславнаго чудесе! / Небесе и земли Царица, / от святых сродников наших умоляемая, / до ныне землю русскую покрывает / и Лика Своего изображении милостивно обогащает. / О Владычице Державная! / Не престани и на будущее время / во утверждение на руси православия / милости и чудеса изливати до века. Аминь.
Блаженны на 8, песни 3 и 6.
Господи, силою Твоею возвеселится Царь / и о спасении Твоем возрадуется зело.
Стих: Желание сердца его дал еси Ему и хотения устну его неси лишил Его.
Апостол к Рим. зач. 99
Аллилуия: Яко Царь уповает на Господа и милостиб Вышняго не подвижется:
стих: Вознесися, Господи, силою Твоею:
Евангелие от Иоанна, зач. 52
Причастен: Господи, спаси Царя и услыши ны, воньже аще день призовем Тя